loading...
خبرگزاری ایرانی تسلیحات نظامی
رضا قاسمی بازدید : 931 سه شنبه 28 دی 1395 نظرات (0)

موشک های بالستيک گونه ای از موشک های سطح به سطح هستند که از پيشرانه راکتی برخوردار بوده و اغلب به صورت عمودی پرتاب می‌شوند و پس از اتمام سوخت موتور، وارد قوس نزولی شده و مطابق قوانين علم بالستيک، تا نقطه هدف، حرکت می‌کنند. براي درک بهتر مسير حرکت اين نوع موشک‌ها، بخش اول پرواز تا نقطه اوج را می‌توان مشابه يک ربع دايره و بخش دوم را به يک ربع بيضی تشبيه کرد و موشک در هنگام شيرجه روی هدف، با استفاده از جاذبه زمين و جرم خود، به سرعت بيشتری دست می ‌یابد که موجب افزايش انرژی جنبشی موشک نيز می‌شود. پس از اينکه استفاده ازموشک های بالستيک در دکترين نظامی کشورهای قدرتمند جا باز کرد و روشهای مقابله با آنها نيز در دستور کار دانشمندان موشکی قرار گرفت.

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

ناوهای هواپيمابر آمریکایی به تنهايی به مأموريت اعزام نمی‌شوند و در کنار آنها چندين فروند ناوشکن موشک انداز، ناوهای لجستيکی و حتی زيردريايی وجود دارد. ناوهای هواپيمابر به تنهايی ارزشی در حدود 6 ميليارد دلار دارند و هزينه نگهداری آنها در سال بالغ بر 200 ميليون دلار است و به آنها می‌بایست ارزش ده ها فروند هواگرد، سوخت و تسليحات و مهمات موجود را نيز اضافه نمود. خدمه آموزش ديده و با تجربه نيز عملاً قابل قيمت گذاری نيستند. اما اين پايگاه هوايی بزرگ و متحرک که روزگاري تهديد عظيمی به حساب می‌آمد، امروز به سادگی مورد تهديد موشک های بالستيک پرسرعت تاکتيکي و ميانبرد قرار گرفته است.

قفل موشک خلیج فارس بر روی هدف

موشک های بالستيک ضد کشتی، با استفاده از پرتابگرهای متحرک، با خروج از مخفيگاه‌های خود و شليک چندين فروند موشک به ناوگروه مهاجم، يورش خواهند می‌برند و با شليک تعداد بالايی از اين موشک های سوخت جامد که در زمانی کمتر از يک دقيقه آماده پرتاب می شوند و با شتاب بالای خود، به سوی هدف حرکت می‌کنند و امکان واکنش از سوی ناوگروه دشمن، بسيار ناچيز خواهد شد. با توجه برخورداری کشورمان از سواحل طولانی در جنوب و جزاير متعدد، امکان شليک از سمت های مختلف به ناوگروه دشمن این امکان را به وجود آورده است و توان انهدام اين موشک‌ها عملاً ناممکن می گردد.

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

به گفته فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، موشک خلیج فارس در مرحله نهايی خود، بر روی هدف قفل می‌کند و گویای اين است که موشک خایج فارس از سامانه شناسايی و تشخيص هدف برخوردار است که می تواند از هريک از انواع اپتيکی، فروسرخ، راداری يا ليزری باشد که عدم اعلام اين نوع هدايت، براي ناشناخته ماندن ماهيت عملکرد سامانه و سخت تر شدن مقابله با آن لازم به نظر می رسد. این سامانه قابليت عمل قفل کردن بر روی هدف را داشته و به پردازشگر هوشمند(دارای هوش مصنوعی) مجهز باشد که توان تعقيب اهداف متحرک را دارا است. بنا به اعلام  فرماندهان نظامی، هم اکنون تمام سطح و زيرسطح خليج فارس و دريای عمان توسط سامانه های مختلف به صورت 24ساعته مورد پايش قرار دارد.

"موشک خلیج فارس" با سرعت بالای خود که حدود 3 برابر سرعت صوت (تقريباً 1020 متر بر ثانيه) دارای انرژی جنبشی بالايی است که با وجود حرکت شيرجه ای بر روی هدف، در مرحله نهايی پرواز، به انرژی آن افزوده می‌شود که اثر تخريبی بسيار بالايی دارد و امکان واکنش را نيز از هدف خود سلب می کند.

مجهز بودن "خليج فارس" به يک کلاهک 650 کيلوگرمی که تنها 65 کيلوگرم کمتر از کل جرم يک موشک کروز ضدکشتی نور است، قدرت تخريبی باورنکردنی برای اين سلاح ضد کشتی ايجاد می کند و شايد تنها اصابت يک فروند از اين موشک براي آسيب رسانی بسيار جدی به يک ناوشکن و يا خارج کردن يک ناوهواپيمابر از رده عملياتی کافی باشد.

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

"موشک خليج فارس" با برد 300 کیلومتری، تقريباً تمام خليج هميشه فارس و دريای عمان را پوشش می دهد که به معنی از بين رفتن امکان اجراي امن عمليات در اين گستره براي نيروهای فرامنطقه ای است. ترکيب موشکهای ضد شناور رعد، نور، کوثر، نصر، حوت و اکنون خليج فارس، قطعا سطح بازدارندگی و پاسخگويی نيروهای مسلح کشورمان را به نحو چشمگيری افزايش داده تا حتی اگر دشمنان علاقه ای به امنيت اين منطقه مهم ندارند، مجبور به اطاعت از دستورالعمل جمهوری اسلامی ايران باشند.

"خلیج فارس" قتل‌گاه ناوهای آمریکایی

یک کارشناس مسائل نظامی در خصوص موشک خلیج فارس معتقد است: موشک خلیج فارس معادلات قدرت در منطقه خلیج فارس را تغییر داده و می‌تواند اهداف ناوهای جنگی و هواپیمابر در تنگه هرمز را هدف قرار دهد. استرات‍ژی دریایی در خلیج‌فارس با گسیل نیروهای فرامنطقه‌ای یک راهبرد تهدید محور است که در آن آمریکا سعی در ناامن‌سازی خلیج‌فارس دارد و این پدیده باعث ایجاد خطرات جدی در خلیج فارس می‌گردد.

لحظه پرتاب موشک و اصابت به هدف

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای همواره به دنبال ایجاد یک آرامش پایدار در خلیج فارس و دریای عمان است و به همین جهت با افزایش توان نظامی خود به دنبال افزایش هر چه بیشتر امنیت در این منطقه استراتژیک است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان حافظ منطقه خلیج‌فارس به دنبال راهبردهایی است که علاوه بر تامین امنیت منطقه، باعث کنترل و مبارزه با سلطه‌پذیری آمریکا در خلیج فارس گردد. 

باقی مطالب را در ادامهمطالعه فرمایید...

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بیشتر به کدام حوزه به پردازیم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 94
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 118
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 118
  • بازدید ماه : 154
  • بازدید سال : 379
  • بازدید کلی : 425,874
  • کدهای اختصاصی