loading...
خبرگزاری ایرانی تسلیحات نظامی
رضا قاسمی بازدید : 649 سه شنبه 18 آبان 1395 نظرات (0)

داستان تولد تفنگ کلاشنیکف بسیار جالب و البته تاریخی است. این تفنگ که در کشورمان از آن با نام های کلاشینکف و یا کلاش نیز یاد می شود، در سراسر جهان به دقت عمل و کارایی بالا شهرت دارد و نیروهای نظامی در بسیاری از کشورها از آن استفاده می کنند. همزمان با شنیدن زمزمه هایی مبنی بر خرید نسل جدید این سلاح از سوی ارتش ایران، بر آن شدیم تا نگاهی نزدیک به این تفنگ بی رحم داشته باشیم.


الکساندر یکم، تزار روسیه طی سال های 1801 تا 1825 بود و اصلاحات زیادی را در این کشور انجام داد. یکی از اقدامات مهم او طی دورانی که در قدرت بود، تاسیس کارخانه اسلحه سازی ایژماش در سال 1807 در شهر ایژوسک روسیه بود. این کارخانه همچنان پابرجا است و از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین کارخانه های اسلحه سازی در جهان یاد می شود. از میان تمام محصولاتی که در این کارخانه تولید می شود، شاید بتوان تفنگ کلاشنیکف را مشهورترین آنها دانست. میخاییل کلاشنیکف، سازنده این سلاح نیز از جمله افرادی بود که در همین کارخانه مشغول به کار بود.

 

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی


ایده ساخت تفنگ AK-47 یا همان کلاش، در سال 1947 و در جریان جنگ جهانی دوم به ذهن کلاشنیکف رسید. او که به عنوان هدایت کننده تانک در ارتش سرخ شوروی در میدان جنگ حضور داشت، شاهد برتری سلاح های نازی ها بر سلاح های شوروی بود و پس از اصابت موشک به تانکی که هدایت آن را به عهده داشت و بستری شدن در بیمارستان، تصمیم گرفت سلاحی تازه و کارآمد را در اختیار ارتش شوروی قرار دهد.

 

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

 

 

میخائیل کلاشنیکف

 

بر همین اساس،کلاشنیکف در طراحی این تفنگ جدید تا حد زیادی از نخستین تفنگ تهاجمی جهان، یعنی STG-44 و بعد از آن، M-1 آمریکایی الهام گرفت. هرچند کلاشنیکفی که امروز تولید می شود تفاوت های بسیاری با مدل اولیه آن دارد و از جهات مختلفی شاهد بهبود عملکرد آن هستیم، اما میراث طراحی آقای کلاشنیکف همچنان در این سلاح مرگبار به خوبی مشهود است.

 

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

 

 میخائیل کلاشنیکف


تفنگ AK-47 یکی از موفق ترین و پرفروش تفنگ ها در سراسر جهان است و تخمین زده می شود که در حال حاضر بین 70 تا 100 میلیون قبضه از این سلاح در جهان استفاده می شود. جالب است بدانید که تاکنون تنها 7 میلیون قبضه از تفنگ آمریکایی M-16 در جهان به فروش رسیده است.

 

 از شما دعوت می کنیم به تماشای ویدیویی از طرز کار این اسلحه قدرتمند بنشینید

 

ویدیویی از طرز کار این اسلحه

باقی مطلب در ادامه...

رضا قاسمی بازدید : 553 چهارشنبه 28 مهر 1395 نظرات (0)
تفنگ مشهور AR-15

تفنگ های تهاجمی نیمه خودکار شاید عجیب ترین تفنگ هایی باشند که در بازار آمریکا و بعضی کشورهای دیگر برای مشتریان خصوصی عرضه می شوند. تسلیحات نیمه خودکاری که در حقیقت نسخه ساده سازی شده همان انواع خودکار جنگی هستند که در ارتش استفاده می شوند؛ تفاوت عمده آنها با انواع جنگی عمدتا در عدم توانایی تیراندازی به صورت رگبار و خشاب هایی کوچک تر خلاصه می شود. در این میان این تفنگ های نیمه خودکار - که امروزه آنها را «تفنگ ورزشی مدرن» صدا می کنند - به سلاح مورد علاقه عاملان کشتارهای سال های اخیر آمریکا بدل شده است. در این بین نام تفنگ های مشهور AR-15 بیش از بقیه خودنمایی می کند. تفنگی که حضورش در ماجرای اورلاندو موجب شد تلاش برای محدود کردن تفنگ های تهاجمی گسترش پیدا کند.

پایگاه تسلیحات نظامی


سلاحی که در اورلاندو 49 نفر را به کشتن داد یک MCX ساخت شرکت زیگ زائور بود که در حقیقت نسخه اصلاح شده ای از AR-15 با مکانیسم آتشی متفاوت به شمار می رفت. شش ماه پیش زوجی که در سن برناردوی کالیفرنیا 14 نفر را در میهمانی کریسمس کشتند، از AR-15 استفاده کردند. چهار سال پیش پسر جوانی که در دبستان سندی هوک 28 نفر از جمله 20 کودک را به کشتن داد از یک XM16 ساخت بوش مستر استفاده می کرد که باز هم نسخه ای از AR-15 بود. همه این سلاح ها قانونی خریداری شده بود. از بین 10 کشتار مرگبار بزرگ مرتبط با تسلیحات گرم در آمریکا، هفت تای آنها باز هم توسط تفنگ های تهاجمی اتفاق افتاده بودند و در این میان AR-15 به عنوان پرفروش ترین تفنگ تهاجمی آمریکا در مرکز توجه است.

پیشینه جنگی

AR-15 در اواخر دهه 50 میلادی (30 شمسی) توسط «ایگن استونر»، «رابرت فریمون» و «جیم سالیوان» در شرکت Armal.ite طراحی شد. ساتوبر قبلا تفنگ تهاجمی سنگین AR-10 را طراحی کرده بود و AR-15در کالیبر 5.56 میلیمتری به عنوان نسخه ای سبک تر توسعه یافته بود. کد AR مخفف Armal.ite Rifle است. حق امتیاز AR-15 را شرکت کلت خرید و در قالب M16 به ارتش فروخت. سلاحی که به اسلحه سازمانی ارتش آمریکا بدل شد. 

ایگن استونر سرطراح AR-15 زنده نماند تا نسخه غیرنظامی سلاحی را ببیند که از ابتدا به عنوان اسلحه جنگی طراحی شده بود. کلت نسخه غیرنظامی M16 را با همان نام AR-15 عرضه کرد. AR-15 را به جز آمریکا در 16 کشور دیگر نیز می توان خرید، هر چند در عمده آنها برخلاف آمریکا باید هفت خان رستمی را پشت سر گذاشت. در آمریکا هم تا همین یک دهه پیش خرید سلاحی مثل AR-15 غیر قانونی بود. در 1994 «بیل کلینتون» رییس جمهور وقت آمریکا قانونی را امضا کرد که فروش تسلیحات تهاجمی را برای 10 سال ممنوع می کرد. این قانون در دوره بوش به اتمام رسید و او نیز تلاشی برای تمدید مجدد قانون فوق نکرد.

پایگاه تسلیحات نظامی


تفاوت جراحت

شاید بهترین راه برای نشان دادن تفاوت یک سلاح تهاجمی حتی نیمه خودکار با مثلا یک کلت کمری سبک، تفاوت شدت جراحت این دو باشد. به صورت کلی هر چه انرژی جنبشی گلوله بیشتر باشد، شدت جراحت وارده نیز بیشتر است. همانطور که می دانید انرژی جنبشی از حاصل یک دوم جرم در مجذور سرعت آن جرم محاسبه می شود. حال در نظر بگیرید که گلوله استاندارد یک کلت کمری معمولی مثلا نه میلی متری به مراتب کندتر از یک AR-15 با کالیبر 5.56 در 45 میلیمتری است. 

دقت کنید که تفاوت انرژی جنبشی میان این دو بسیار زیاد است. دقت کنید که تفاوت انرژی جنبشی میان این دو بسیار زیاد است. در نتیجه گلوله کلت ضمن ایجاد حفره ای کوچک تر با تخریبی به مراتب کمتر از بدن عبور می کند. حتی ممکن است در بدن متوقف شود. در مقابل هدف قرار گرفتن با گلوله AR-15 تجربه ای کاملا متفاوت است. گلوله این سلاح تا سه برابر سریع تر از گلوله کلت کمری لوله اسلحه را ترک می کنند. اصابت مستقیم گلوله AR-15 از فاصله موثر می تواند استخوان سخت پا با ضخامت تا هفت سانتیمتر را به کلی خرد کند. این گلوله های پر انرژی تنها در بدن حفره ایجاد نمی کنند بلکه به خاطر چیزی که به آن می گویند «کاویتاسیون» یا «حفره زایی» در مسیر حرکت خود تا سانتی مترها آن سوتر به تخریب خود ادامه می دهند.

برای سادگی تصور کنید که انگشت خود را در آب حرکت می دهید، طبیعی است که آب موج برمی دارد و به گردش می افتد. زمانی که یک گلوله پر انرژی به بدن برخورد می کند، بافت های ریز بدن همین امواج را با شدتی بسیار بیشتر دریافت می کنند. همه این حرف ها به این معنی است که گلوله یک کلت کمری به مرگباری یک سلاح تهاجمی نیست.

سلاح های تهاجمی نظامی با غیرنظامی چه تفاوت هایی دارند؟

نسخه غیرنظامی AR-15 و هر نوع سلاح تهاجمی غیرنظامی مجاز دیگر علاوه بر نداشتن توانایی شلیک خود کار، محدودیت های دیگری هم دارند. با این حال تا یک دهه پیش در آمریکا این محدودیت ها بیشتر هم بود. محدودیت هایی که حالا خیلی ها تلاش می کنند تا دوباره برقرار شود. بر این اساس سلاح های تهاجمی برای غیرنظامی شمرده شدن - یا آن طور که صدایش می کنند تفنگ ورزشی مدرن - به جز عدم توانایی شلیک رگبار، نباید ویژگی های زیر راهم داشته باشند:

شعله پوش
گیره نصب سرنیزه
قنداق تلسکوپی تاشو
خشاب جداشدنی
دسته تفنگی

پایگاه تسلیحات نظامی


این گلوله های خشن

وقتی صحبت از محدودیت تسلیحات انفرادی می شود، بیشتر اوقات فراموش می کنیم که این گلوله ها هستند که در نهایت کار را تمام می کنند. امروزه فقط در آمریکا هر سال بیش از 10 میلیارد گلوله تفنگ تولید می شود. این یعنی به ازای هر مرد، زن و کودکی در آمریکا 22 گلوله وجود دارد؛ اما این گلوله ها واقعا چقدر مرگبارند؟



بیشتر را در ادامه بخوانید...........

رضا قاسمی بازدید : 511 چهارشنبه 28 مهر 1395 نظرات (0)

تفنگ گونه‌ای سلاح گرم دستی و انفرادی است. تفنگ معمولا دارای قنداق است و کاربرد آن مستلزم استفاده از دو دست و شانه تیرانداز است. برخی تفنگ‌ها گلوله را با انفجار مهمات به بیرون می رانند، در مقابل نوع دیگری به نام تفنگ بادی وجود دارد که با فشار هوا به صورت مکانیکی این کار را انجام می‌دهد.


تفنگ‌های دارای مهمات هم دو نوع اصلی تفنگ دارند: تفنگ ساچمه‌زنی و تفنگ گلوله‌زنی. در تفنگ ساچمه‌زنی تعدادی ساچمه فلزی در اثر فشار گاز باروت که در فشنگ ایجاد می‌شود از لوله تفنگ به بیرون پرتاب می‌شود. در تفنگ گلوله زنی فقط یک گلوله از لوله به بیرون می‌رود. تفنگ گلوله‌زنی معمولاً دارای لوله خاندار است که به همین دلیل دقت تیراندازی و برد آن بسیار بیشتر از تفنگ ساچمه‌ای است. در سال ۲۰۱۳ شرکت آمریکایی ترکینگ پوینت از نوعی تفنگ شکاری رونمایی کرد.


میدان دید و هدف‌گیری این سلاح رایانه‌ای است و مجهز به نرم افزارهای هدف‌گیری و سیستم مسافت‌یاب لیزری است. تجهیزات کامپیوتری این تفنگ به منظور نشانه‌گیری بسیار دقیق تعبیه شده است. کاربران مبتدی نیز به راحتی می‌توانند با این تفنگ شکاری به هدف مشخص شلیک کنند.

این سلاح مجهز به سامانه وای-فای است و قادر می‌باشد مختصات هدف گیری و تاریخ شلیک را ثبت کند.  تکنولوژی این سلاح امکان پی‌گیری جرائم را به مراجع قانونی و حقوقی داده و کار آنها را برای کشف جرم و زمان رویداد تخلف آسان می‌کند.

انواع تفنگ

تفنگ ها پیشرفت چشم گیری داشتند که در نوع اولیه آنها مانند تپانچه از باروت استفاده می شد. تفنگ pistol یا کمری تفنگ هایی با تعداد تیر کم هستند که وزن کم قدرت متوسط و به سادگی جا به جا می شوند تفنگ های smg تفنگ هایی هستند که حالت رگبار دو تیر تیک تیر نیز دارند یعنی به سه حالت بالا شلیک می کنند مانند یوزی uzi تفنگ های shotgun شاتگان تفنگی پر قدرت که می تواند تیرهای بزرگ یا 6تیر را هم زمان شلیک کند Rifle اسلحه ای پر قدرت دقیق اما به صورت تک تیر است نام دیگر ان تک تیر است.

 

پایگاه تسلیحات نظامی
پایگاه تسلیحات نظامی

بیشتر در ادامه...........

رضا قاسمی بازدید : 395 چهارشنبه 28 مهر 1395 نظرات (0)

سلاح نسخه AR-15  و مدل‌های مشابه و بزرگتر از گروه‌ سلاح‌های نیمه اتوماتیک، که سرعت و دقت بسیار بالایی در شلیک دارند از این موارد هستند که روز به روز فروش آنها در آمریکا بالاتر می‌رود.
مطابق گفته کسانی که از این نوع اسلحه‌ها استفاده کرده‌اند، برای تیراندازی با آنها نیازی نیست که دقت یا سرعت بالایی به خرج دهید، چرا که سرعت و دقت این نوع از سلاح‌ها ذاتاً بالا است.
عمر متین، ضارب 29 ساله آمریکایی نیز در کشتار اخیر از سلاح با کالیبر 223، که نسخه ای از سلاح AR-15 تولید شرکت اسلحه‌سازی  "سیگ سور" است استفاده کرده است. 
شرکت مذکور اخیراً در سایت خود نوشته است که این سلاح به دلیل تحول در طرح، دقت بالا و مهندسی دقیق و شکل ساخت سنتی محبوبیت بالایی پیدا کرده است. 
پایگاه تسلیحات نظامی
قیمت سلاح نسخه A-15 حدود 1200 دلار است و می‌توان آن را در اغلب ایالت‌های آمریکا به صورت قانونی تهیه نمود. حرف A  در نام این سلاح، از ابتدای نام شرکت آرمالیت، تولید کننده نسل اول این سلاح گرفته شده است که سلاح‌های M-16 را در دهه 1950 تولید کرده و طرح آن را به شرکت کلت می‌فروخت.
بیشتر در ادامه..........
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بیشتر به کدام حوزه به پردازیم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 94
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 278
  • بازدید کلی : 425,773
  • کدهای اختصاصی