loading...
خبرگزاری ایرانی تسلیحات نظامی
رضا قاسمی بازدید : 405 دوشنبه 17 آبان 1395 نظرات (0)
روسیه دیگر قدرت زمان اتحاد جماهیر شوروی را ندارد اما هنوز هم صاحب زرادخانه‌ای بسیار قدرتمند متشکل از سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک و تاکتیکی است. علاه بر آن با توجه به وضعیت نابرابری نیروهای نظامی متعارف روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ان کشور تکیه زیادی بر بازدارندگی استراتژیک برای دفع دشمنان داشته است. 
ده سلاح از قدرتمندترین و مرگبار‌ترین سلاح‌هایی که روسیه و امریکا ممکن است علیه یکدیگر از آن ها استفاده کنند: 
سوخو -۳۵ 
یک جنگنده تک‌ کابینه و تک‌سرنشین، دو موتوره، چند منظوره با قابلیت مانور بالا و ساخت کشور روسیه است. سوخو-۳۵ در سازمان ناتو تحت عنوان فلانکر-ای نامیده می‌شود. این جنگنده برگرفته و توسعه یافته جنگنده سوخو-۲۷ بوده و در ابتدا تحت عنوان سوخو-۲۷ام شناخته می‌شد. بیش از ده فروند از این هواپیما توسط روسیه ساخته و تعدادی توسط تیم نمایش هوایی شوالیه‌های روسیه به‌کار گرفته شده‌است. این جنگنده به بسیاری از کشورها از جمله برزیل، هند و کره جنوبی پیشنهاد شده‌است.
خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی
در دهه ۱۹۸۰، سوخو به دنبال ارتقاء جنگنده با کارایی بالا سوخو-۲۷ خود بود که نتیجه در بهبود خواص آیرودینامیکی سوخو-۳۵ نمود یافت و این جنگنده دارای مانور پذیری بالاتر، برد بیشتر و موتور قویتر گشت و افزایش چشمگیری در بهبود وسایل الکترونیکی و ارتباطات هوایی خود پیدا کرد. اولین پیش‌نمونه سوخو-۳۵ که از تغییر تولید سوخو-۲۷ ساخته شده بود، اولین پروازش را در ژوئن ۱۹۸۸ انجام داد. سوخو-۳۷ مدل توسعه یافته جنگنده سوخو-۳۵ است که دارای قابلیت تغییر سمت رانش می‌باشد. در سال ۲۰۱۰ خط تولید مدل‌های جدید این جنگنده تحت عنوان سوخو-۳۵اس در روسیه راه‌اندازی گردید.
زیردریایی کلاس امور 
از تازه‌ترین کلاس‌های زیردریاییهای نظامی ساخت روسیه است که به عنوان مدل صادراتی زیردریایی کلاس لادا به بازار عرضه شده‌ و هنوز هیچ سفارشی برای تولید آن نشده‌است. این زیردریایی مدل پیشرفته‌تر زیردریایی کلاس کیلو محسوب می‌شود. طول آن ۵۸٫۸ متر (۱۹۲ فوت ۱۱ اینچ) و ارتفاع آن ۶٫۴ متر (۲۱ فوت ۰ اینچ) می‌باشد.
روسیه بر روی عدم صادرات این زیردریایی حساسیت زیادی داده است و تنها به هندوستان اجازه اجاره زیردریایی های هسته ای این چنینی را داده است. 
خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی
خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی
زیردریایی کلاس “Amur"
باقی مطلب در ادامه....
رضا قاسمی بازدید : 570 یکشنبه 16 آبان 1395 نظرات (0)

پس از آنکه سیستم دفاع موشکی OKA (نام ناتو: SS-23 Spider) در پی امضای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان شوروی و آمریکا از رده خارج شد، ارتش روسیه سیستم دفاع موشکی جدیدی از نوع بالستیک کوتاه برد را با نام اسکندر (نام ناتو: SS-26 Stone) طراحی کرد. طی ماه های اخیر، بکارگیری احتمالی این سیستم دفاع موشکی در جنگ سوریه خبرساز بوده و از همین رو، بر آن شدیم تا به برسی این سامانه موشکی بپردازیم.

 

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

 

نخستین بار در سال 1996 بود که اولین موشک اسکندر مورد آزمایش ارتش روسیه قرار گرفت. این سیستم دفاع موشکی امروزه به عنوان پیشرفته ترین در نوع خود به شمار می رود و از سال 2006 به طور رسمی در اختیار نیروهای نظامی روس قرار گرفته است. تخمین زده می شود که ارتش این کشور به صد فروند سامانه موشکی اسکندر مجهز باشد.


از سیستم دفاع موشکی اسکندر به عنوان یکی از مخرب ترین سلاح های موجود در اختیار ارتش روسیه نام برده می شود. گفته می شود که یکی از عواملی که باعث شد روسیه در حداقل زمان ممکن، جنگ با گرجستان را در سال 2008 به پایان برساند، استفاده از موشک های اسکندر برای نابود ساختن تانک های گرجی بود، البته روسیه همواره ادعای استفاده از موشک های اسکندر در جنگ با گرجستان را رد کرده است.

 

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

 


سرعت موشک اسکندر در ارتفاع 50 کیلومتری از سطح زمین به 7 ماخ، معادل 5370 کیومتر بر ساعت می رسد. مهندسین نظامی روس در طراحی موشک های اسکندر نهایت تلاش خود را کرده اند تا قابلیت گریز آن از موشک های بالستیک را تقویت کنند. به همین دلیل است که موشک های اسکندر قدرتی خیره کننده در مانوردهی و تغییر ارتفاع و زاویه حرکت خود دارند.

 

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

 

سربازان روس در حال بارگذاری موشک های اسکندر

 

هدایت این سیستم دفاع موشکی در مقایسه با هدایت جنگنده بمب افکن های با قابلیت حمل بمب های هدایت شونده، به آموزش کمتری نیاز دارد. در عین حال، به لطف دقت بالای این سامانه موشکی می توان از آن در بسیاری از موارد به عنوان جانشین چنین بمب افکن هایی استفاده کرد.


سیستم موشکی اسکندر به دو موشک از نوع بالستیک کوتاه برد مجهز است، که در عمل موجب تقویت قدرت موشک ها می شود. هر یک از این دو موشک توانایی مورد هدف قرار دادن مناطق متفاوت با یکدیگر را دارند. یکی از قابلیت های مهم این موشک ها، توانایی آنها در هدف گرفتن اهداف متحرک است، چرا که می توان مختصات محل اصابت را پس از پرتاب موشک ها تغییر داد.


موشک های اسکندر قادر به حمل کلاهک های مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به کلاهک های خوشه ای، گرمافشاری، سنگرشکن و الکترومغناطیسی اشاره کرد. و، اگرچه روسیه به موجب امضای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متعهد شده که از کلاهک های هسته ای در موشک های خود استفاده نکند، اما موشک های اسکندر توانایی حمل چنین کلاهک هایی را با حداکثر قدرت تخریب معادل 50 هزار تن تی ان تی نیز دارند.

 

شما را به تماشای ویدیویی از شلیک آزمایشی موشک اسکندر به هدفی در فاصله دویست کیلومتری دعوت می کنیم.

 

شلیک آزمایشی موشک اسکندر به هدفی در فاصله دویست کیلومتری

باقی مطلب در ادامه..

رضا قاسمی بازدید : 1027 سه شنبه 04 آبان 1395 نظرات (0)

یکی از این تجهیزات،‌ سامانه پدافند برد بلند هوایی «باور 373» است 


تولد «باور 373»

تولد «باور 373» را می‌توان به زمان خریداری نمونه پدافند هوایی روسی S-300 نسبت داد. پیش از این خرید نیز البته ایران با بهره گیری از موشک‌های برد بلند S-200 نیازمندی‌های خود را در عرصه برد بلند تاحدودی تامین می‌کرد که البته همین سامانه نیز بعدها با تغییراتی در ساختار خود مواجه شد که این امر توسط متخصصان داخلی صورت گرفت.

 

به دنبال بررسی کارشناسان نظامی مبنی بر تهیه سامانه پدافندی برد بلند و به‌روز جهت تامین نیازهای کشور،‌ مذاکراتی در سال 2005 با طرف روسی برای خرید سامانه S-300 آغاز شد که منجر به قراردادی برای خرید آن گردید اما اندکی بعد با به قدرت رسیدن «مدودف» در مقام ریاست جمهوری روسیه،‌ به دلیل فشارهای غرب و برخی امتیازگیری‌ها،‌ وی طی دستور این قرارداد را لغو کرد و عملا دستیابی به سامانه مذبور غیرممکن شد.

البته پیش از اعلام رسمی لغو قراردادها، طرف ایرانی که متوجه تغییر نظر روس‌ها شده بود، دست به کار شد تا درصورت خلف وعده روس‌ها، حداقل در بعد داخلی بتواند به سیستمی توانمند و مناسب دست یابد اما این نیازمندی زمان طولانی را برای طراحی و ساخت می‌طلبید.

در این خصوص شاید سخنان صریح مقام معظم رهبری مبنی بر توصیه به ساخت سیستمی ایرانی و مبتنی بر توان داخلی قابل توجه باشد تا آنجا که ایشان فرمودند: «من به این پروژه امید دارم» و این آغاز راهی بود برای حرکتی بزرگ.

تا پیش از این رخداد کشورمان سابقه تولید و ساخت موشک‌های برد متوسط «هاوک» را به صورت بومی داشت که مدتی بعد مجموعه آن تکمیل شد اما برای ساخت سامانه برد بلند جدید که «باور 373» نامیده شد -و نشان از باور ایرانی به ساخت آن بود- نیاز به مجموعه ای از دانش های جدید و تخصص های مرتبط احساس می‌شد که سختی کار را بیش از پیش نشان می‌داد اما متخصصان نشان دادند که هرآنچه را بخواهند انجام خواهد داد.

نخستین زمزمه‌ها از ساخت این سامانه با نمایش نمونه پرتابگرهایی مشابه سامانه S-300 روسی و HQ-9 چینی در کنار یک رادار ناشناس در رژه سال 1388 انجام گرفت اما بعدها دیگر صحبتی از آن نشد.

 

پایگاه تسلیحات نظامی

 

پایگاه تسلیحات نظامی

لانچرهای اولیه از سامانه باور373 (تصاویر بالا)


پس از آن سخنان متفاوتی به گوش رسید که کارکنان وزارت دفاع در کنار متخصصان پدافند هوایی در حال طی مسیر به سمت طراحی هستند تا آنکه نخست موشک‌هایی که به نظر می‌رسید متعلق به این سیستم پدافندی جدید باشد و سپس راداری آرایه‌ای در نمایشگاه صنایع دفاع سال 1392 به نمایش در آمد.

پس از آن نیز اخباری مبنی بر بهره‌برداری از «باور 373»، ‌تست‌های مرتبط و ‌به کارگیری در قرارگاه خاتم الانبیاء‌ اعلام شد تا آنکه روز گذشته رسما از بخش‌های از این سامانه پدافند هوایی برد بلند با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

پیش از این رونمایی، گمانه‌زنی‌های متفاوتی از ویژگی‌های آن مطرح شد مبنی بر آنکه احتمالا با سیستمی مشابه S-300 روسی رو به رو هستیم و این در حالی بود که روسیه با تحویل سیستم مذبور به کشورمان به شرط بازپس گیری شکایت موافقت کرده و نظر عموم آن بود که دیگر نیازی به ادامه پروژه‌ای مشابه نیست اما بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که نباید تنها به یک سامانه در سیستم دفاعی اتکا داشت و اگر در این میان بتوان نسخه‌ای بومی را توسعه داد، علاوه بر نمایش توان داخلی، افزایش بازدارندگی -خصوصا شرایط حساس نبرد- نیز ایجاد خواهد شد.

به همین منظور می‌توان ساخت «باور 373» را یک نقطه اتکا و اقدامی راهبردی در صنعت دفاعی کشورمان دانست که علاوه بر بازتاب آن در سطح جهانی، نشان از ورود به مقوله جدید از دانش‌های نظامی است که در ادامه به صورت کوتاه به آن اشاره خواهد شد.


 

فیلمی از افتتاح این سامانه موشکی

 

 

باقی مطالب را در ادامه مطلب بخوانید.......

رضا قاسمی بازدید : 646 چهارشنبه 28 مهر 1395 نظرات (0)
وایلدویزل یا راسوی وحشی گونه‌ای از هواپیماهای ضربتی بود که در زمان جنگ ویتنام توسعه یافت. وایلدویزل‌ها برای انجام ماموریت خود به گونه‌ای از موشک‌ها متکی بودند که بتوانند امواج رادارهای زمینی دشمن را دریافت کرده و موشک را به سمت آنتن رادار دشمن هدایت کنند. امروزه این موشک‌ها را موشک ضدتشعشع می‌نامیم و موشک شرایک اولین نوع از این موشک‌ها است.
موشک استاندارد خانواده‌ای از موشک‌های سطح به‌هوای آمریکایی است که در اصل برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی شده‌اند، اما در کشورهای مختلف دیگری نیز استفاده شده‌اند. AGM-45 شرایک یک موشک ضد رادار آمریکایی است که برای نفوذ به رادارهای دشمن طراحی شده است، موشک شرایک در سال 1963 توسط مرکز تسلیحات دریایی توسعه داده شد؛ به این صورت که سر جنگی موشک بر روی بدنه ی موشک AIM-7 اسپارو نصب شد.
موشک ضدتشعشع شرایک اولین بار در سال 1963 و با استفاده از بدنه موشک‌های اسپارو ساخته شد. این موشک برای اولین بار در جنگ ویتنام و به وسیله نیروی دریایی ایالات متحده به کارگرفته شد. در سال 1965 شرایک بر روی هواپیماهای اسکای هاوک نیروی دریایی نصب شد و پس از آن نیروی هوایی تصمیم گرفت تا آن را بر روی اف105 وایلدویزل و فانتوم نصب کند.
این موشک در سال 1992 توسط ایالات متحده و در مقطع نامعلومی هم به وسیله نیروی هوایی اسراییل (تنها کاربر خارجی این موشک) از رده خارج و موشک AGM-88 HARM  جایگزین آن شد. نیروی دفاعی اسراییل نوعی از موشک زمین پایه شرایک را تولید و آن را بر روی تانک Kilshon سوار کرد.
موشک شرایک برای اولین بار در جنگ ویتنام در سال 1965 و توسط هواپیما ی A4 استفاده شد. در سال بعد نیروی هوایی، این موشک را بر روی هواپیمای F-105 F و مدتی بعد بر روی F-4 Phantom به عنوان سرکوب دفاع هوایی (SEAD)نصب کرد.
اما مشکلی وجود داشت و آن هم برد اسمی این موشک بود که کوتاه‌تر از برد موشکی بود که بر ضد آن استفاده می‌شد (SA-2 Guiedline). با این وجود استفاده از شرایک، بسیار پیشرفته‌تر نسبت به حمله با سایت‌های سام توسط F-100 Super Sabers و بمب و راکت بود.
پایگاه تسلیحات نظامی
مشخصات
نوع: موشک هوا به زمین ضد رادار
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
دوران خدمت: 1966-1992
جنگ ها: ویتنام- فالکلند
سال طراحی: 1963
وزن: 390 پوند (177 کیلو گرم)
ارتفاع: 10 پا (3 متر)
قطر: 8 اینچ (203 میلی متر)
نوع هدایت: راداری فعال
هواپیما های حمل کننده: A-4 Skyhawk- F4 Phantom-A6 intruder- F105 Thunderchief

گرچه برد موشک به صورت اسمی از برد موشک‌های سام 2 ویتنامی‌ها کمتر بود، اما استفاده از شرایک مزیت‌های بسیار بیشتری بر استفاده از راکت و بمب‌های پرتاب شده از هواپیماهای سوپرسابر داشت. شرایک عموما در فاصله 25 کیلومتری دشمن و در زاویه 30 درجه بالای افق پرتاب می‌شود و در حدود 50 ثانیه طول می‌کشد تا به هدف اصابت کند. موشک ضدتشعشع استاندارد نسبت به شرایک مزیت‌های زیادی داشت. این موشک سرعت بیشتر و برد بیشتری داشت و می‌توان آن را کاملا بر فراز هدف رها کرد. با این وجود، موشک استاندارد نتوانست شرایک را از میدان بدرکند چرا که قیمت هر فروند موشک استاندارد 200000 دلار و قیمت هر فروند شرایک تنها 7000 دلار بود. در آن زمان اف 105‌ها ترکیبی از هر دو موشک را حمل می‌کردند.
پایگاه تسلیحات نظامی
به ادامه مطلب بروید..........
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بیشتر به کدام حوزه به پردازیم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 94
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 127
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 127
  • بازدید ماه : 163
  • بازدید سال : 388
  • بازدید کلی : 425,883
  • کدهای اختصاصی