loading...
خبرگزاری ایرانی تسلیحات نظامی
رضا قاسمی بازدید : 425 پنجشنبه 13 آبان 1395 نظرات (0)

تولید جنگنده های عمود پرواز یکی از مهمترین اتفاقات دنیای هوانوردی و تکنولوژی است.دو بلوک غرب شرق از زمان جنگ سرد بر سر تولید جنگنده های عمود پرواز رقابت داشتند.جنگنده هایی که بدون نیاز به باند های معمول توان برخواستن از زمین را داشته و به همان آسانی نیز فرود آیند.اما نقش کشور روسیه یا شوروی در این داستان چیست؟بهترین عمود پرواز جهان کدام است؟ناگفته هایی از پروازهای عمودی را با ما مطالعه کنید.

 در هواپیماهای عمود پرواز (Vertical Take off and Landing یا VTOL) نیروی برای مورد نیاز مستقیماً توسط موتور فراهم می‌شود. شیوه متداول در هواپیماها برای برخاستن از روی باند بدین ترتیب است که هواپیما پس از رها شدن ترمز با ماکزیمم توان حرکت کرده تا به سرعت مشخصی که نیروی برای مورد نیاز برای جدا شدن از سطح زمین را فراهم می‌کند، برسد. این نوع هواپیماها برای تغییر جهت نیروی رانش موتور مجهز به سیستم کنترل بردار پیشرانه‌ای (Thrust vectoring) هستند.

بهترین جت عمود پرواز تا همین چند سال پیش...

هریر (Harrier Jump Jet) که به‌طور غیررسمی به نام جت پرنده نیز شناخته می‌شود، یکی از خانواده هواپیماهای نظامی است که که توانایی کاربردی پرواز عمودی/برخاست و فرود مسافت کوتاه را دارد. از نگاه تاریخی هریر در بریتانیا و از روی کاربری امکانات تک‌منظوره مانند پارک خودروها و یا پاکسازی جنگل‌ها رشد پیدا کرد، برای دور نگه‌داشتن پایگاه‌های هوایی بزرگ آسیب‌پذیر در برابر سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، پس از آن این طراحی در کشتی‌های هواپیمابر مورد استفاده قرار گرفت. همچنین یک وجه تمایز هریر با دیگر هواپیماهای تهاجمی غربیِ ساخته‌شده پس از جنگ جهانی دوم این بود که برخلاف اغلب آن هواپیماها، که سرعت‌های مافوق صوت داشتند، هریر سرعت مادون صوت داشت.

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

انگلستان نیز از جمله کشورهایی بود که در صورت بروز جنگ در زمان جنگ سرد،می توانست به عنوان متحد ایالات متحده وارد میدان شود.هاوکر سایدلی هریر نخستین نسل از این هواپیما است که با نام هریر اِی وی-۸ اِی نیز شناخته می شود. سی هریر یک هواپیمای جنگنده شکاری/دفاعی بخش هوایی نیروی دریایی است.هریر اِی وی-۸بی و بی اِی ای به ترتیب گونه های امریکایی و بریتانیایی نسل دوم این هواپیما هستند.

به دنبال یک پیشرفت در شرکت موتورسازی بریستول در سال ۱۹۵۷، که در آن این شرکت موتور رانش مستقیم را طراحی نمود، هواپیمای هاوکر با طراحی ای برای یک جت هوایی که می توانست به ویژگی‌های خواسته شده ناتو در "یک جنگنده پشتیبانی تاکتیکی سبک" پاسخ دهد ساخته شد. برای رشد این پروژه پشتیبانی مالی از سوی خزانه داری اچ ام انگلستان صورت نگرفت، اما کمک های مورد نیاز از سوی پروژهٔ توسعهٔ سلاح‌های متقابل ناتو (MWDP) دریافت شد. پی.۱۱۲۷ به‌عنوان نمونه نخستین سفارش داده شد و در سال ۱۹۶۰ پرواز نمود. ناتو ویژگی‌هایی را برای یک هواپیمای عمود پرواز (ویتول: فرود و برخاست عمودی) توسعه داد، اما یکی از خواست‌های ناتو این بود که این هواپیما عملکردی مانند هواپیمای اف-۴ فانتوم ۲ داشته باشد. هاوکر از یک نسخه مافوق صوت از پی.۱۱۲۷ با نام پی.۱۱۵۰ و همچنین هاوکر پی.۱۱۵۴ رونمایی کرد که در آن به ویژگی‌های عمود پروازی خواسته شده ناتو پرداخته شده‌بود، پی.۱۱۵۴ یک پیروزی برای ناتو در رقابت و توسعه این نمونه‌ها بود که ادامه پیدا کرد.

خبر گزاری ایرانی تسلیحات نظامی

شوروی و پروازهای عمودی اش

در آن زمان شوروی کشوری پهناور بود که می توانست پس از یک بازسازی بعد از جنگ جهانی دوم،به طور همزمان به چند کشور حمله نماید.اما انقلاب های پیش آمده،مشکلات بسیار فراوان پس از جنگ،مردمی خسته و از همه مهمتر نارضایتی های کمونیستی،این کشور را تا حدودی تجزیه کرد.تا پیش از آن،شوروی یک طرح بسیار پیچیده را در دست ساخت داشت.

 

پرواز جنگنده yak-141

 

باقی مطلب را در ادامه بخوانید....

رضا قاسمی بازدید : 518 یکشنبه 09 آبان 1395 نظرات (0)

جنگنده لاکهیدF-35 لایتنینگ، نماینده نسل پنجم از هواپیماهای جنگی در ارتش آمریکا است که از فناوری های رادارگریز جدید، پردازش کامپیوتری جدید و طراحی ماژولار با هدف اقتصادی تر ساختن آن برخوردار است.

این پروژه که در ابتدا با نام "جنگنده تهاجمی مشترک" مطرح شده بود، هدف تولید یک هواپیمای جنگی با قابلیت انجام ماموریت های مختلف را دنبال می کرد. جنگنده F35 با سه طراحی با اندکی تفاوت و با محوریت بدنه تک موتوره و تک سرنشین متولد شد. هدف از این تفاوت ها در طراحی، مناسب ساختن این جنگنده برای ایفای نقش های مختلف است. در هر یک از این حالات، جنگنده F35 همچنان قدرتمند است و توان دستیابی به سرعت بالای یک ماخ را دارد. توان تخریبی این جنگنده در مقایسه با هر هواپیمای جنگی دیگر، بسیار بالاتر توصیف می شود.

پایگاه تسلیحات نظامی

 

در حالی که جنگنده F22 رپتور به عنوان جنگنده ای رادارگریز و با توان بالا مطرح است، تمرکز F35 بیشتر بر نفوذ به مواضع دشمن، نشانه گیری دقیق اهداف زمینی با استفاده از سلاح های هدایت شونده و بمب های پرتابی، شناسایی لحظه ای و در عین حال، حفظ توان رزمی در نبردهای هوایی است.

 

پایگاه تسلیحات نظامی

f-22

اگر لاکهید مارتین موفق شود به تمام اهدافی که در این پروژه ترسیم کرده دست پیدا کند، شاهد آغاز فصل تازه ای در حوزه نبردهای هوایی خواهیم بود.


تصمیم طراحان جنگنده F35 این بوده که تا جای ممکن از هزینه های اجرایی آن بکاهند. این جنگنده دارای سیستمی پیچیده برای مدیریت میادین جنگی دارد که به کمک آن می تواند اطلاعات را به صورت لحظه ای دریافت کرده و رهگیری کند و به موجب آن، خلبان امکان نشان دادن واکنش صحیح در هر لحظه و همچنین انتقال اطلاعات به مرکز فرماندهی زمینی را پیدا می کند.

 

 توجه شما را به ویدیویی از پرواز این جنگنده جلب می کنیم

 

 

 

 

باقی مطلب را در ادامه بخوانید.......

رضا قاسمی بازدید : 484 پنجشنبه 29 مهر 1395 نظرات (0)

هرچند انتظار نمی‌رود که روسیه سامانه موشکی اس 300 را تا پایان دسامبر 2016  به طور کلی به ایران تحویل دهد، رسانه‌های آمریکایی به ارزیابی تعدادی از تسلیحات روسی پرداخته‌اند که ایران علاقمند به خرید آنها از مسکو است.


موشک ضد زیردریایی کلوپ

پایگاه تسلیحات نظامی


موشک کروز ضد زیردریایی کلوپ که دارای کالیبر 3M-54 است

 

 

تانک جنگی T-90

پایگاه تسلیحات نظامی


این تانک مدل به مراتب پیشرفته‌تر T-72  است که یکی از 10 تانک برتر در دنیا به شمار می‌رود

 


جنگنده سوخو 35

پایگاه تسلیحات نظامی


این جنگنده تک سرنشین و دو موتوره  مدل پیشرفته سوخو 27 به شمار می‌رودکه دارای قدرت مانور فوق‌العاده‌ای در حین پرواز است

 باقی مطالب را در ادامه بخوانید......

 

رضا قاسمی بازدید : 678 پنجشنبه 29 مهر 1395 نظرات (0)
 آخرین رژه ارتش فدراسیون روسیه در سال 2015  علاوه بر شکوه و جذابیت های خاص خود برای کارشناسان نظامی وعلاقه مندان به بخش تسلیحات یک پدیده شگفت انگیز و شگرف را به نمایش گذاشت تا بار دیگر قدرت‌نمایی صنایع نظامی روسیه را به رخ رقیب دیرینه‌اش یعنی ایالات متحده بکشد. روسیه که در زمینه تجهیزات پدافندی و نیروی زمینی برتری خود را بارها به رخ رقیب غربی خود کشیده است این بار از جدیدترین دست‌آورد زرهی خود پرده برداشت.

پایگاه تسلیحات نظامی

 آرماتا نام پلتفرم رزمی جدید ساخت روسیه است که بر مبنای اصول ساخت ماژولار و با هدف ایجاد بستر یکپارچه جهت تولید نسل جدید تانک‌ها و زره‌پوش‌های ارتش این کشور توسعه یافته است. دو زیرشاخه معرفی شده این پلتفرم، تانک T-14 که توسط رسانه‌ها اولین تانک روسی با طراحی کاملا جدید و مستقل از زمان توسعه تانک معروف T-72  لقب گرفته است. طراحی و فناوری‌های بکار رفته در این جنگ افزار تغییرات اساسی نسبت به جنگ‌افزارهای زرهی شوروی و روسیه تاکنون داشته است. 

امروزه تانک‌ها با دشمنان بسیار بیشتر و متنوع تری نسبت به جنگ جهانی دوم مواجه هستند. توسعه پرتابه‌های مدرن، موشک‌های ضدتانک هواپرتاب، توپخانه‌های هوشمند و مهمات ضدزره متنوع در کنار تجربه خارق‌العاده غلبه تانک‌های کوچک اما چابک T 34 به تانک های قدرتمند اما تنبلی چون تانک‌های Tiger آلمانی، همه و همه روس‌ها را متقاعد کرد تا طراحی تانک‌های بزرگ و سنگینی چون KV-2 ملقب به بی‌باک مسلح به توپ‌های کالیبر بالا را به بایگانی تاریخ سپرده و تانک‌های کوچک، سبک و به اصطلاح Low profile را برای نیم قرن بعد به عنوان ستون فقرات لشگرهای زرهی روسیه برگزینند.

پایگاه تسلیحات نظامی

در جریان رژه 2015 نیروهای مسلح روسیه، هفت دستگاه از اولین تانک‌های T 14 تولید شده در مقابل چشمان جهان رژه رفتند که بنابر گزارشات، مجهز به توپ‌های 125 میلیمتری جدید 2A82-1M بودند. این توپ بدون خان که در سال 2006 توسعه یافت نسبت به توپ 2A64M تانک T 90 دارای 20 درصد بهبود در دقت آتش و 1.7 برابر بهبود در پخشش زاویه‌ای شلیک  (Fire Angular Dispersion)درصد بهبود می‌باشد. اما به جرات می‌توان گفت مهمترین مشخصه اعلام شده از این توپ ، دارا بودن سرعت دهانه (و به تبع آن انرژی دهانه بالاتر) گلوله 1.17 برابری نسبت از توپ 120 میلیمتری L55 شرکت رین متال که در تانک لئوپارد 2A6 استفاده شده، می‌باشد که با در نظر گرفتن سرعت دهانه توپ L55 ، توپ 2A82-1M دارای سرعت دهانه تخمینی 2047.5 متر بر ثانیه می‌باشد.

 آرماتا همانند نسل‌های پیشین خود از بارگذار خودکار استفاده می‌کنند که نرخ آتش 10 تا 12 گلوله در دقیقه را فراهم می‌کند، برد موثر نفوذ این توپ توسط منابع 8 کیلومتر تخمین زده شده است.


قدرت نمایی این تانک را در فیلم ببینید
باقی مطالب را در ادامه ببینید.....
رضا قاسمی بازدید : 683 چهارشنبه 28 مهر 1395 نظرات (0)

در هوانوردی، دیوار صوتی نقطه‌ای است که اگر جنگنده یا هواپیما بخواهد به مافوق صوت برسد باید از آن عبور کند. این فیلم مجموعه از شکسته شدت دیوار صوتی توسط جنگنده‌های مشهور جهان از جمله اف/ای-۱۸ هورنت است.



امواج ضربه‌ای یا Shockwaves در حقیقت همان عامل اصلی ایجاد دیوار صوتی هستند. امواج ضربه‌ای، تغییری ناگهانی در فشار و دمای یک لایه از هواست که می‌تواند به لایه‌های دیگر منتقل شده و به صورت یک موج فضا را بپیماید. برای درک بهتر مطلب، وقتی که سنگی در آب انداخته می‌شود، موجهایی در آب بوجود می‌آیند که به سمت خارج در حال حرکتند. این امواج، نتیجه افزایش سرعت یا اعمال نیرو به لایه‌ای از ملکولهای آب است که قادر به انتقال به لایه‌های دیگر نیز می‌باشد، و امواج ضربه‌ای نیز، همان امواج درون آب هستند، با این تفاوت که آنها در سیالی دیگر به جای آب به نام هوا، تشکیل می‌شوند.در سرعتهای نزدیک سرعت صوت، فرضیه غیر قابل تراکم بودن هوا رد شده و ضریب تراکم هوا به ۱۶٪ در می‌رسد، که مقداری غیر قابل چشم پوشی است. دراین سرعتها هوای جلوی بال یا لبه حمله به شدت متراکم گشته و دما و فشار آن به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد، همین مسأله، یکی از عوامل ایجاد امواج ضربه‌ای است. هواپیما با حرکت خود در هوا، نظم فشار هوای محیط را برهم می‌زند و همانند قایقی که در آب در حال حرکت است، امواجی از آن ساطع شده و به دلیل اینکه این امواج با سرعت صوت حرکت می‌کنند و هواپیما زیر سرعت صوت در حال سیر است،از آن دور می‌شوند.

 

مابقی را در ادامه مطلب پیبگیرید......

 

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بیشتر به کدام حوزه به پردازیم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 94
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 80
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 80
  • بازدید ماه : 116
  • بازدید سال : 341
  • بازدید کلی : 425,836
  • کدهای اختصاصی